55 LAT

TOYOTY W EUROPIE
Maltański debiut

Wszystko zaczęło się w 1952 r. od skromnego warsztatu w Zebbug na Malcie. To tam, przy Freedom Avenue Michael Debono założył zakład budowy i naprawy nadwozi. Jako, że firma prosperowała znakomicie, już 6 lat później, pod szyldem Michael Debono & Company miała nową siedzibę przy Mdina Street. To już nie był tylko warsztat, ale także stacja benzynowa i sklep z akcesoriami samochodowymi oraz sprzętem audio. Szukając nowych wyzwań, Michale Debono w 1958 r. zainteresował się ofertą japońskich firm m.in. Yuasa (akumulatory) i Nivico (magnetofony). Rok później przedsiębiorca otrzymał od przyjaciół książkę o Japonii. Na jednej ze stron znalazł informację o firmie Toyota. Egzotycznie brzmiąca nazwa zafascynowała maltańskiego biznesmena. Napisał list, w którym wyraził zainteresowanie ofertą firmy. Odpowiedź była natychmiastowa. Wraz z nią dział marketingu Toyoty przesłał katalog modelu Crown oraz cennik wraz z opcją ubezpieczenia transportu morskiego.

6 czerwca 1960 r. firma Debono & Company zamówiła 2 egzemplarze Toyoty Crown RS20 i Crown Deluxe RS21 w kolorze niebieskim i czarnym. Cztery dni później pojazdy załadowano na pokład M/S „Akita Maru” w porcie Kobe. Po kilku tygodniach transportowiec, duma japońskiej floty handlowej zacumował w porcie Valetta. 29 sierpnia 1960 r. Publio Farrugia zakupił czarnego Crowna De Luxe za kwotę 980 funtów maltańskich, stając się pierwszym nabywcą Toyoty w Europie. Auto otrzymało numer rejestracyjny 28887.


Pierwsza Toyota w Europie, sierpień 1960, Malta


Faktura dla firmy Debono

Łagodny klimat i regularna obsługa serwisowa w warsztacie Michaela Debono, sprawiła, że auto było użytkowane przez kilka dekad. Następnie trafiło do Wielkiej Brytanii, gdzie przeprowadzono pieczołowitą renowację historycznego egzemplarza. W 2010 roku z okazji jubileuszu 50-lecia Toyoty w Europie wystawiono go ponownie w pobliżu Wielkiego Portu w Valetta. W uroczystości brał udział premier Malty, dr Lawrence Gonzi, Miguel Fonseca z Toyota Great Britain oraz Makota Sasagawa i inni przedstawiciele Toyota Motor Company.

Historyczny Crown De Luxe podczas jubileuszu 50 lat Toyoty w Europie, Malta (2010)

Niebieski Crown z kolei pełnił funkcję samochodu wystawowego, dopóki nie nabył go inny klient. 7 października 1960 r. Michael Debono oraz jego wspólnicy Eucharist Zammit i bracia Magro założyli pierwsze przedstawicielstwo Toyoty w Europie. Pierwsze auta sprzedawano na parterze budynku przy Mdina Street. Klienci odbierali je wprost z placu przy siedzibie firmy. Nowoczesny salon i stację serwisową opatrzoną napisem „Toyota” zbudowano w roku 1968. Licząca wówczas nieco ponad 300 tys. osób wyspa, była pierwszym, skromnym przyczółkiem Toyoty na Starym Kontynencie.

Toyota na starym kontynencie

Zanim Toyota Motor Corp. zdecydowała się na podbój Europy, na początku lat 60. zleciła jednej z firm analizę rynków zachodniej części kontynentu. Najbardziej obiecujące wyniki wskazywały kraje skandynawskie oraz Holandię za idealnie miejsce do rozpoczęcia ekspansji. Pierwszym odbiorcą samochodów Toyota w kontynentalnej Europie była Dania. Ale najpierw 10 października 1962 r. to Walter Krohn z firmy Erla Auto Import A/S odwiedził 9 edycję Tokyo Motor Show w Tokio i spotkał się z przedstawicielami firmy Toyota. Dopiero po tym spotkaniu, do duńskiego salonu Erla A/S dotarł pierwszy egzemplarz Crown (RS40) w eleganckim kolorze Cathedral Gold. W jednym z kopenhaskich parków zrealizowano pamiątkową sesję zdjęciową auta.

Toyota Crown zamówiona przez W. Krohna, Kopenhaga, 1962

Krohn nie tylko zorganizował w grudniu 1962 r. pokazy Crowna w Kopenhadze, Arhus i Odense. Przygotowano także materiały reklamowe w języku duńskim. Dzięki temu od maja 1963 r. już 190 egzemplarzy tych samochodów trafiło do klientów.

Salon Erla Auto Import A/S

Za pośrednictwem Erla Auto Import 157 egzemplarzy Toyoty Crown wysłano również do Norwegii. Za ich dystrybucję odpowiadała spółka F. E. Dahl & Co.

Budowanie przyczółków (1960-80)

Do dziś można w prywatnej kolekcji w Finlandii podziwiać historyczny egzemplarz limuzyny Crown (RS41), który firma Korpivaara OY zaprezentowała 19 października 1964 r. Rozpoczęła ona oficjalny import do Finlandii.

Debiut Toyoty w Finlandii (1964)

Siedziba Korpivaara OY w Vantaa

Już dwa lata wcześniej w Helsinkach wystawiono dwa egzemplarze Toyopet Tiara, sondując zainteresowanie klientów. W połowie dekady łączna sprzedaż Toyoty na trzech wymienionych rynkach skandynawskich wyniosła 6,5 tys. egzemplarzy w ciągu roku.

Kolejnym krajem była Holandia. W Hadze w maju 1964 r. firma Louwman & Parqui B.V. otworzyła pierwszy salon Toyoty.

Początki Toyoty w Holandii

Początki Toyoty na rynkach Europy nie były łatwe. W Wielkiej Brytanii pierwsze salony Toyoty powstały w 1965 r., lecz do początku kolejnej dekady nie udało się przekroczyć poziomu 1000 aut sprzedanych w ciągu roku. W połowie dekady Toyota trafiła na Cypr i do Grecji. Od 1966 r. Toyota zdobywała uznanie na wymagającym rynku Szwajcarii. Oferowano tu modele niedostępne na innych rynkach Europy m.in. legendarne coupé 2000 GT.

Toyota 2000 GT była oferowana w Szwajcarii

W słonecznej Portugalii Toyota debiutowała w 1968 r. Już dwa lata później firma Salvador Caetano I.M.V.T S.A. montowała tam ponad 1000 samochodów na lokalny rynek.

Montownia Toyoty w Portugalii

Na rynek Belgii Toyota wkroczyła w styczniu 1966 r. W sierpniu 1970 r. w Brukseli otwarto przedstawicielstwo na Belgię i Luksemburg. Wśród oferowanych tam samochodów popularny model 1000/Publica sprzedawano pod nazwą Osaka. W Szwajcarii ten sam model sprzedawano jako Copain. Salen & Bikander sprzedał pierwsze egzemplarze Toyoty na terenie Szwecji. Od 1971 r. Toyota jest obecna we Francji, a już rok później montaż Corolli uruchomiono w Irlandii.

Przedstawicielstwo we Francji, lata 70.

Montaż Corolli w Irlandii (1973)

Toyota Celica szczególną popularność zdobyła na przełomie lat 60. i 70. we Włoszech. Niemieckie przedstawicielstwo Deutsche Toyota-Vertrieb GmbH & Co. KG powstało w 1971 roku. W sierpniu 1976 r. przekształciło się w firmę Toyota Deutschland GmbH z siedzibą w Kolonii, gdzie funkcjonuje do chwili obecnej.

Toyota Deutschland GmBH w Kolonii