CELEBRYCI i TOYOTA
NA ŚWIECIE


Co łączy Keanu Reeves’a czy Jamesa Camerona z Toyotą?

Na torze przy East Ocean Boulevard w Long Beach, w słonecznej Kalifornii od 1974 r. na dystansie 10 okrążeń ścigają się zarówno wyczynowi kierowcy jak i gwiazdy, czy celebryci. To wyścig Toyota Grand Prix of Long Beach. Przez lata uczestnicy Toyota Pro/Celebrity Race jeździli seryjnymi Toyotami Celica. W latach 2006-2012 w wyścigu Toyota Racing Development dostarczał Sciony tC, zaś od 2013 r. – Scion FR-S czyli oferowany w USA odpowiednik Toyoty GT86. Wyścig jest transmitowany przez dziesiątki lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych. Od 1991 r. organizatorzy wyścigu współpracują z fundacją charytatywną „Racing for Kids”, zbierając środki przeznaczone na pomoc dla szpitali dziecięcych w Orange County/Kalifornia. W Toyota Pro Race uczestniczyli m.in. aktorzy Gene Hackman, znany jako kapitan Picard z serialu „Star Trek” Patrick Stewart, Keanu Reeves („Matrix”), Adrien Brody, odtwórca głównej roli w filmie „Pianista”, reżyser i producent James Cameron; twórca „Gwiezdnych wojen” George Lucas, James „Jim” Belushi i wielu innych znanych aktorów i filmowców. W wyścigu startowali także: Danica Patrick, mistrz F1, Mario Andretti i legendarny kierowca wyścigowy Dan Gurney. 42. edycję Toyota Grand Prix of Long Beach w kwietniu 2015 r. zwyciężył aktor Alfonso Ribiero i Dave Pasant.

W Kalifornii triumfy święci jeszcze jeden model Toyoty. Prius. Nazywany nawet ulubieńcem celebrytów.

Wiele amerykańskich gwiazd zbudowało w tym mieście swoje rezydencje, a począwszy od lat 60. władze tego słonecznego stanu wprowadziły rygorystyczne normy ochrony środowiska. Ukształtowanie terenu Kalifornii sprzyjało tworzeniu się smogu. To właśnie tu Toyota rozpoczęła sprzedaż Priusa pierwszej generacji. Hybrydowe Toyoty na słynnym Sunset Boulevard w Beverly Hills, w willowej Bel Air czy Holmby Hills stały się widokiem powszechnym. Można je znaleźć także na parkingach przed wielkim studiami filmowymi Hollywood. Lista użytkowników Toyoty Pruis jest imponująca: Jennifer Aniston, Leonardo DiCaprio, Orlando Bloom, Bradley Cooper, Penelope Cruz, Cameron Diaz, Jennifer Lopez, Harrison Ford, Gwyneth Paltrow, Sarah Jessica Parker, Julia Roberts, Owen Wilson i inni.

...i w Polsce
Gdy w 1991 r. powstała sieć salonów Toyota Motor Poland, wśród nabywców Corolli i Cariny II były znane osoby ze świata kultury, sztuki i mediów. Agnieszka Osiecka jeździła czerwoną Corollą 1.8 DX, Toyotą jeździli też prezenterka telewizyjna Krystyna Loska, aktorka Katarzyna Figura oraz piosenkarka Halina Kunicka. Wśród znanych aktorów, którzy wybrali Toyotę byli m.in. Andrzej Łapicki, Zbigniew Zapasiewicz, Mariusz Benoit, Leonard Pietraszak, Paweł Wawrzecki, Janusz Rewiński, Ryszard Dreger, Zbigniew Buczkowski. Toyotą Avensis jeździł Marek Siudym, właścicielem samochodu tej marki był aktor Tomasz Sapryk. Srebrny Yaris należał do muzyka i wokalisty rockowego Kazimierza „Kazika” Staszewskiego. W gronie właścicieli Toyot znaleźli się także aktorki Agnieszka Dygant i Anna Chodakowska, piosenkarz Piotr Szczepaniak, prezenter radiowy Trójki Piotr Kaczkowski, dziennikarze telewizyjni Adam Kuklewicz i Michał Olszański, aktor Kacper Kuszewski oraz projektantka mody Anna Brodzińska. Toyotą jeździł Marek Dutkiewicz, autor tekstów dla wielu popularnych wykonawców. Jednym z najsłynniejszych jego hitów jest „Jolka, Jolka pamiętasz” Budki Suflera z 1982 roku. Felicjan Andrzejczak śpiewał wówczas:

„Słońce w dół, wciąż spadało nie mogąc spaść,
Mąż tam w świecie za funtem, odkładał funt,
Na Toyotę przepiękną, aż strach”.

W czerwcu 1991 r. jeden z pierwszych egzemplarzy samochodu Toyota Celica ST185 w Polsce kupił operator filmowy Witold Adamek. Na liście klientów TMPL jest Jerzy Derfel, wybitny kompozytor muzyki filmowej i muzyk akompaniujący m.in. Wojciechowi Młynarskiemu. Od kilkunastu lat stałą klientką Toyoty jest modelka Bogna Sworowska, II wicemiss Polonia z 1987 roku. Ponadto auta tej marki zamówili m.in. Kayah, Ania Dąbrowska, Katarzyna Cichopek i Marcin Hakiel oraz Przemysław Saleta.

Po latach, gdy na rynku niepodzielnie panował Polmozbyt i pojazdy z „demoludów”, Toyota była samochodem z „lepszego świata”, eleganckim i niezawodnym. Do jej popularności w Polsce przyczynił się konkurs Miss Polonia, w którym (1987-91) głównymi nagrodami była nowa Corolla, zaś w 1989 r. Carina II. Wielu celebrytów wybierało samochody tej marki, poszukując auta nowoczesnego, praktycznego i trwałego. Osiągnęli już wiele i nie czuli typowej dla wielu „nowobogackich” potrzeby epatowania swoją zamożnością i ostentacyjnym luksusem.