Toyota Motor Industries Poland, Jelcz-Laskowice


Początki laskowickiej fabryki były dość zawiłe. Najpierw w 2002 roku powstała spółka, w skład której weszły Toyota Motor Engineering & Manufacturing Europe S.A./N.V. z 60% udziałów oraz Toyota Industries Corporation z 40% udziałów. Na jej czele stanął Satoshi Kaseda. Planowano, że w Polsce powstanie wytwórnia silników wysokoprężnych D-4D o pojemności 2.0 l dla modeli Corolla i Avensis produkowanych w fabrykach Toyoty w Anglii i Turcji. I tak, 6 października 2002 r. podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Gospodarki w Warszawie, w obecności Tokuichi Uranishi, dyrektora zarządzającego Toyota Motor Corporation i Shuhei Toyoda, prezesa Toyota Motor Europe, ogłoszono plan budowy drugiej po fabryce TMMP w Wałbrzychu, fabryki Toyota w Polsce. Zakład miał powstać w stworzonej specjalnie podstrefie jelczańsko-laskowickiej, znajdującej się w obrębie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”.

Kamień węgielny pod fundamenty fabryki TMIP uroczyście położono 8 kwietnia 2003 roku w obecności Akira Yokoi, prezesa Toyota Industries Corporation oraz władz miasta Jelcz-Laskowice. Ciekawostką jest, że na wytwórnię przeznaczono działkę o powierzchni ok. 300 000 m² położoną przy nomen omen ul. Japońskiej 6. Ponadto podczas ceremonii przekazano władzom miasta samochód-radiowóz Toyota Avensis przeznaczony dla miejscowej policji.

Uroczystość położenia kamienia węgielnego pod fabrykę Toyota Motor Industries Poland (2003)

Tempo prac było imponujące, bo już w grudniu 2003 r. oddano do użytku halę montażu silników. Osiem miesięcy później zakończono etap instalowania linii produkcyjnych. Jednocześnie trwała budowa odlewni, a 326 osób załogi odbywało szkolenie. Trwały też próby przedprodukcyjne. 21 marca 2005 r. linię produkcyjną TMIP w Jelczu-Laskowicach opuściły pierwsze silniki D-4D przeznaczone dla zakładów TMUK w Burnaston. Uruchomiono dwie linie obróbki i jedną linię montażu silników wysokoprężnych. Wraz z odlewnią zajmują one łączną powierzchnię ok. 42 000 m². W 2005 r. wprowadzono do produkcji nowe jednostki D-4D o poj. 2.2 montowane w samochodach Avensis. Oficjalna uroczystość uruchomienia fabryki odbyła się 15 września 2005 r. Uczestniczyli w niej: minister Gospodarki i Pracy, Jacek Piechota, wiceprezes Toyota Motor Corporation – Tokuichi Uranishi, prezes Toyota Industries Corporation, Tetsuro Toyoda oraz prezes Toyota Motor Europe, Shinichi Sasaki.

Fabryka TMIP

Jako TMIP stawiamy sobie za cel stworzenie najlepszej na świecie fabryki silników Diesla” powiedział wówczas Satoshi Kaseda, prezes Toyota Motor Industries Poland.

Od czerwca 2006 r. silniki montowane w Jelczu-Laskowicach są eksportowane również do Toyota Motor Manufacturing Turkey Inc. w Adazapari. Obecnie w jelczańskiej fabryce produkowane są silniki D-4D o poj. 1.4-2.2 l montowane w modelach Toyota Avensis i Auris produkowanych w TMUK, Burnaston. Innymi odbiorcami tych jednostek są zakłady TMMF w Valenciennes (Yaris) i zakłady TSAM w Durban w RPA. Ponadto TMIP produkuje silniki wysokoprężne D-4D dla zakładów Toyota Motor Manufacturing Turkey w Adazapari (Verso i Auris). Ponadto jednostki 2.0 – 2.2 z Jelcza-Laskowic przeznaczone do Toyoty RAV4 są eksportowane do zakładów Nagakusa w Japonii. Dzięki odlewni proces produkcyjny silników w TMIP obejmuje odlewanie i obróbkę łoża, bloków i głowic silników oraz produkcję i obróbkę wałka rozrządu i wału korbowych do jednostek D-4D o poj. 1.4-2.2.

Jelczańska fabryka, jak wszystkie inne zakłady Toyoty na świecie może poszczycić się unikalnym Systemem Produkcyjnym Toyoty - Toyota Production System. Dlatego silniki z TMIP spełniają najbardziej rygorystyczne normy jakościowe Toyoty i należą do grupy najlepszych jednostek napędowych na świecie. Są trwałe, dynamiczne i co bardzo ważne: ekologiczne.

Produkcja silników D-4D

21 sierpnia 2014 r. o godzinie 11:30 w zakładach Toyota Motor Industries Poland świętowano wyjątkowy jubileusz – montaż milionowego silnika wysokoprężnego D-4D (symbol AD) o 2.0 l. Jednostka trafiła pod maskę Toyoty Avensis produkowanej w Toyota Motor Manufacturing UK w Burnastone.

Milionowy silnik z Jelcza-Laskowic (2014)

„21 sierpnia bieżącego roku to ważny dzień w historii działalności fabryki TMIP. Z okazji tego wydarzenia pragnę podziękować wszystkim Wam za codzienny trud i zaangażowanie w pracę (…). Wielu z Was z pewnością pamięta początki działalności fabryki TMIP, pierwsze instalacje maszyn oraz pierwsze próby produkcyjne i rozpoczęcie produkcji masowej silnika AD a potem ND. (…) Przed nami kolejne zawodowe wyzwania. Przed nami także - bo już na wiosnę przyszłego roku - 10 rocznica uruchomienia produkcji masowej w fabryce TMIP. To kolejny duży kamień milowy w historii naszej firmy.”

Silnik z TMIP są montowane m.in. w Toyocie Auris

Zgodnie z filozofią Toyoty, fabryka TMIP to nie tylko produkcja. Kierując się Fundamentalnymi Zasadami Toyoty firma ma udział w równomiernym i stabilnym rozwoju społecznym i gospodarczym regionu oraz społeczności, w której funkcjonuje.

TMIP, który jest wiodącym pracodawcą w Jelczu-Laskowicach, aktywnie uczestniczy i wspiera działania lokalnej społeczności powiatu oławskiego. Przykładem może być przekazanie 15 września 2005 r. Podstacji Ratownictwa Medycznego w Jelczu-Oławie ambulansu sanitarnego Toyota HiAce ze specjalistycznym wyposażeniem. To jedyny tego typu pojazd w Polsce. Jego zabudowę wykonała firma Auto-Form z Mysłowic.

Z okazji jubileuszu 10 uruchomienia produkcji, TMIP przekazała czek w wysokości 10 tys. zł jednostce Ratowniczo-Gaśniczej w Jelczu-Laskowicach.

Firma angażuje się w edukację ekologiczną: współpracuje z lokalnymi szkołami średnimi, dostarcza materiały edukacyjne i wspiera je finansowo. Uczestniczyła m.in. w projekcie „Szkoły dla Ekorozwoju na Dolnym Śląsku”, który zakładał modernizację terenów zielonych; renowację starych parków, a także placów zabaw.

Laskowicka fabryka Toyoty z własnej inicjatywy uruchomiła w 2012 r. program „Zielona Droga, twoja Droga”, dzięki któremu, powstały dwie nowe ścieżki rowerowe. Projekt realizował projekt we współpracy z Lasami Państwowymi (Nadleśnictwo Oława) oraz Urzędem Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice.

Ponadto co roku, w kwietniu, w ramach „Zdrowego i Bezpiecznego Miesiąca TMIP” są realizowane projekty edukacyjne promujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

W 2014 r. w TMIP wyprodukowano łącznie 113 340 tys. silników. Możliwości produkcyjne to 180 tys. jednostek napędowych rocznie. W latach 2002 – 2015 wartość inwestycji koncernu Toyota w Jelczu-Laskowicach przekroczyła 231 mln Euro, czyli ponad miliard złotych. W kwietniu 2015 r. zakład zatrudniał 598 osób. Obecnie na czele TMIP stoi Kazunari Masuoka.

W 2015 r. TMIP obchodziło 10 – lecie istnienia. Podczas jubileuszowej uroczystości Bogdan Szczęśniak, burmistrz Miast i Gminy Jelcz powiedział:

„Fabryka TMIP jest dla naszej gminy, ale także dla mnie osobiście firmą szczególną. Jest jednym z największych lokalnych pracodawców. Cieszy nas niezmiernie obecność w naszej gminie tak wiarygodnego oraz stabilnego partnera, jakim jest koncern Toyota”.

Eiji Takeichi, wiceprezes TME tak podsumował 10-lecie zakładu w Jelczu-Laskowicach:

„TMIP pełniła niezwykle ważną rolę nie tylko jako dostawca dla europejskich montowni, ale również jako eksporter do Japonii i Afryki. To, że dziś fabryka może świętować 10-lecie produkcji, nie wynika wyłącznie z jej wysiłków. Jest to możliwe również dzięki wsparciu okazanemu nam między innymi przez rząd, lokalną społeczność, dostawców oraz wielu powiązanych z nami osób”.