LEXUS W POLSCE


Trzęsienie Ziemi. Tak krótko można nazwać moment, gdy 11 stycznia 1989 r. podczas North American International Auto Show w Detroit zaprezentowano nową markę Lexus. Markę, która w krótkim czasie zmieniła układ sił w segmencie klasy Premium. Dotychczas głównymi graczami były firmy Mercedes-Benz, BMW oraz Jaguar. To był mega projekt, jakiego nie znano w historii motoryzacji. Opracowanie modelu kosztowało ponad miliard dolarów. 1400 inżynierów, 2400 techników i 220 ekspertów przez kilka lat dopracowało każdy, nawet najmniejszy detal samochodu marki, którą tworzono od podstaw. Przetestowano 450 prototypów, lecz efekt końcowy zaskoczył nawet najbardziej zdeklarowanych sceptyków. Powstał Lexus LS 400, pojazd doskonały pod każdym względem. Ówczesny prezes zarządu Mercedes Benz, dr Werner Niefer powiedział w 1989 roku „To nie BMW z dwunastocylindrowym silnikiem, lecz samochody takie jak Lexus, sprawiają, że się boję”. Obawy prezesa potężnego koncernu nie były bezzasadne.

Lexus LS400 – rewolucja w segmencie Premium (1989)

Aksamitna kultura pracy i rekordowo niska emisja hałasu – z tego zasłynęła widlasta „ósemka” (1UZ-FE 94.0/245 KM) uznana za jeden z najlepszych silników w swej klasie. Przy 100 km/h do wnętrza docierało zaledwie 58 decybeli, czyli delikatny szum. Najwyższa jakość wykonania, niezrównany komfort jazdy i osiągi, sprawiły, że LS 400 stał się przebojem wśród luksusowych aut na wymagającym amerykańskim rynku. W ciągu kilku miesięcy klienci zamówili 16 392 egz. modelu LS 400 i mniejszego Lexusa ES 250. Sukces odniósł także model GS 300. Na przełomie lat 80/90 Lexus debiutował także na wybranych rynkach Europy m.in. w RFN, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. W 1991 r. sprzedano tu 2 tys. aut. W połowie dekady w 14 krajach Europy klienci zamówili już 4 tys. Lexusów. W Polsce auta tej marki pochodziły początkowo wyłącznie z importu indywidualnego, głównie z USA i Kanady. W 1993 r. pierwsze Lexusy pojawiły się w naszym kraju za sprawą Jana Kozłowskiego. Dealer Toyoty i Lexusa w Szczecinie i Nowogardzie tak wspomina historię pierwszego egzemplarza:

„W 1993 r. uzyskałem zgodę Toyota Motor Poland na sprzedaż Lexusa. Na salonie Toyoty pojawiło się logo Lexusa. Pierwszym, sprowadzonym do Polski modelem był czarny LS 400 ze skórzaną tapicerką. Zamówiłem go w salonie Lexus w Berlinie. Jeździłem nim prywatnie. Dziś ma ponad 210 tys. km, ale nadal jest w stanie fabrycznym, do dziś jest ozdobą salonu Lexus Szczecin. Kiedy wprowadzano go na rynek USA, emitowano reklamę - na masce LS 400 zbudowano piramidę z 15 kieliszków do szampana, auto było na hamowni, uruchomiono silnik, włączono bieg D, przy prędkości 240 km/h silnik V-8 pracował tak równo, że z maski nie spadł żaden kieliszek. W 2012 r. przyjechała do mnie ekipa TVN Turbo, powtórzyli tę próbę z pierwszym Lexusem w Polsce. Udało się, jak na reklamie, wszystkie kieliszki przetrwały test wysokich obrotów na rolkach hamowni. Auto wzbudzało duże zainteresowanie. Pojawili się pierwsi klienci prywatni. Kilka Lexusów zamówiły firmy, głównie banki dla prezesów zarządu. Poza LS 400, kupowano także model GS”.

Pierwszy Lexus zarejestrowany w Polsce należy do Jana Kozłowskiego, dealera Toyoty

W USA i Wielkiej Brytanii Lexus stał się ulubioną marką celebrytów. Jeździli nim m.in. brytyjski premier David Cameron, współtwórca grupy The Beatles, sir Paul McCartney, muzyk rockowy Bob Geldof oraz gwiazdy Hollywood: Halle Barry i Al Pacino. Ale przebicie się nowej w Polsce marki było zadaniem niezwykle trudnym. W mentalności większości zamożnych klientów tkwił stereotyp, że luksusowe auto może pochodzić wyłącznie z Niemiec. Pierwsze Lexusy sprzedawane w salonie Jana Kozłowskiego pochodziły z berlińskiego przedstawicielstwa tej marki. Przełomem był rok 1997, gdy przy TMPL powstał Lexus Polska. Wówczas, oficjalnie, sprzedano dwa egzemplarze modelu GS 300.

Lexus GS300 (1998)

Rok później odnotowano wzrost sprzedaży o 250 procent. Model GS zainteresował trzech klientów, czterech innych zamówiło flagowy model LS. W 1999 r. na polskim rynku debiutował Lexus IS 200.

Pierwsza generacja modelu IS 200

Zakupiło go 46 osób, ponadto sprzedano 6 egzemplarzy GS i LS.
Marka zaczynała w Polsce skromnie. W wybranych salonach Toyoty istniał „Kącik Lexusa”, gdzie eksponowano auta. Autoryzowane serwisy Toyoty posiadały także oficjalne certyfikaty na wykonywanie pogwarancyjnych przeglądów w samochodach Lexus. Początek nowego stulecia był okresem boomu na samochody terenowe i SUV-y. W europejskiej gamie, w tym również w Polsce pojawił się SUV - model RX 300.

Lexus RX 300 był oferowany także z napędem hybrydowym

W 2001 roku zamówiło go 47, zaś trzy lata później już 141 osób. Kolejne generacje podbiły serca polskich klientów i klientek. 75 procent sprzedanych tu Lexusów RX stanowią odmiany z napędem hybrydowym. Do dziś sprzedano ok. 2,5 tys. egz. Dużą popularność zdobył model IS 200.

W kwietniu 2006 r. Hiroshi Kono, prezes Toyota Motor Poland mówił w wywiadzie prasowym:

„W tym roku TMPL chce położyć większy nacisk na sprzedaż marki Lexus. Jest nowy model IS, w czerwcu pojawi się Lexus z napędem hybrydowym. Będzie też nowy model GS 450h. Rozwijana będzie również sieć dealerska tej marki. Obecnie są to dwa salony, a w roku bieżącym mają ruszyć 3-4 następne. Za kilka lat chcemy mieć ponad 10 punktów dealerskich”.

Z kącików u dealerów, Lexus szybko wyszedł na salony. I to dosłownie. 17 listopada 2006 r. w trakcie pokazu mody, trzeciej edycji Lexus Fashion Night wystąpiła supermodelka Naomi Campbell w kreacjach projektu Agnieszki Maciejak i Wojtka Dziedzica. Na ekskluzywnym pokazie zaprezentowano Lexusa LS 460. Prowadzącym Lexus Fashion Night w Warszawie był ambasador marki Lexus, Michał Żebrowski. Lexusa LS 460 zaprezentowano także w Gdańsku, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie.

W 2008 roku działało już kilka salonów oraz 6 autoryzowanych stacji obsługujących Lexusa. W ciągu trzech lat ponad 760 osób stało się posiadaczami tych aut. W roku 2013 sprzedano 882 samochody Lexus. Udało się o prawie 50 procent poprawić wyniki sprzedaży z 2012 roku. Triumfy zaczynają święcić auta z napędem hybrydowym.

Bilans roku 2014 to ponad 1700 sprzedanych aut. Istotną rolę odegrał wprowadzony wówczas hybrydowy SUV NX 300h oferowany z napędem na przednie koła i 4x4. W ciągu zaledwie kilku miesięcy salony Lexusa zebrały 555 zamówień.

NX 300h (2014)

Zainteresowaniem cieszy się również nowa generacja Lexusa IS – modele 200t i 300h. Na szczycie gamy Lexusa znajduje się największa na świecie limuzyna z napędem hybrydowym LS 600h L w cenie od 627 200 zł.

Luksus przyjazny naturze: LS 600h L

Na terenie Polski działa 8 salonów Lexusa w Warszawie (3), Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.

Lexus jako marka Premium, wspiera wydarzenia kulturalne. W październiku 2015 r. został oficjalnym partnerem XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Fanem Lexusa jest Jan Lisiecki - urodzony w Kanadzie 20-letni pianista polskiego pochodzenia określany jako „jeden z najbardziej sensacyjnych młodych artystów”.

Lexus lubi też sportowców. Z wzajemnością. Od 2012 r. ambasadorem marki Lexus jest najwybitniejsza polska tenisistka Agnieszka Radwańska. Sportsmenka w sezonie 2015 odniosła kilka wspaniałych zwycięstw w Toray Pan Pacific Open (Tokio) i w Tjanin Open. 1 listopada 2015 r. w turnieju WTA Finals w Singapurze, Agnieszka Radwańska zwyciężyła Petrę Kvitową (6:2, 4:6, 6:3). Po tym wspaniałym sukcesie polska zawodniczka awansowała na 5 pozycję w międzynarodowym rankingu WTA.

Lexus Polska wspiera też najlepszą polską parę deblową, Mariusza Fyrstenberga i Marcina Matkowskiego. Od kilku lat firma jest oficjalnym partnerem tenisowego Turnieju PEKAO Szczecin Open, WTA Polsat Warsaw Open, BNP Paribas Polish Open w Sopocie oraz Davis Cup rozgrywanego w Warszawie i we Włocławku.