TOYOTA DLA MISS


Piękna kobieta i wspaniały samochód. Dwa fetysze mężczyzn. To zestawienie jest znane od początków motoryzacji. Od wielu lat w dziesiątkach konkursów na najpiękniejszą miss nagrodą główną jest właśnie samochód. Dla wygranej nagroda na czterech kołach ma wartość użytkową, dla producenta stanowi doskonałą promocję marki. Pierwsza oficjalna edycja konkursu Miss Polonia odbyła się 27 stycznia 1929 r., a organizowały go redakcje gazet „Expressu Porannego” i „Światowida”. Tytuł Polki i zwycięską koronę otrzymała Władysława Kostakówna. 7 lutego 1929 r. podczas uroczystej gali konkursu Miss Europe w paryskiej operze warszawianka zdobyła zaszczytny tytuł I wicemiss Europy. Warto podkreślić, że wkrótce po ogłoszeniu wyników konkursu warszawskie przedstawicielstwo samochodowe Essex, firma „Zawbor” zaprosiła pannę Kostakównę do sesji zdjęciowej za kierownicą modelu Super Six. Zamieszczone w „Tygodniku Ilustrowanym” zdjęcia przyczyniły się do wzrostu sprzedaży pojazdów zapomnianej amerykańskiej dziś marki. Miss Polonia 1930, Zofia Batycka zasłynęła przywłaszczeniem korony i wyjazdem do USA. W następnym roku konkurs się nie odbył. W II Rzeczypospolitej konkursy Miss Polonia odbyły się jeszcze w 1932, 1934 i 1937 r.

Po wojnie i mrocznych latach stalinizmu redakcje Dziennika Bałtyckiego i Expressu Wieczornego reaktywowały konkurs. 4 sierpnia 1957 r. podczas finału w hali Stoczni Gdańskiej tytuł najpiękniejszej Polki otrzymała Alicja Bobrowska. W 1958 r. koronę Miss Polonia otrzymała Zuzanna Cembrowska.

Przez kolejne ćwierć wieku namiastkę stanowiły organizowane przy okazji innych imprez konkursy w rodzaju Miss Juwenaliów. W 1983 r. Jerzy Chmielewski z „Expressu Wieczornego” podczas planowania imprez z okazji Dnia Kobiet zaproponował Stołecznej Estradzie organizację konkursu na najpiękniejszą Polkę. Gala Miss Polonia 83 odbyła się w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Nagrodą dla Lidii Wasiak był nowy FSM 126p. Rok później podobne auto otrzymała jej następczyni, Magdalena Jaworska. Przed konkursem Miss Polonia 85 coraz częściej zadawano pytanie: Czy „maluch” nie jest zbyt skromną nagrodą dla najpiękniejszej z Polek? Gdy jedna z firm zaproponowała, by miss otrzymała Mercedesa 190, wiele osób wyrażało dezaprobatę. Przeważała opinia, że nagroda będzie zbyt ostentacyjna, jak na kryzysowe realia PRL połowy lat 80. Jedna z firm wspierających konkurs przekazała VW Golfa II. W edycji Miss Polonia 86 Renata Fatla zwyciężyła ufundowane przez holenderskiego sponsora Daihatsu Charade 1.0 Diesel. W 1987 r. w Polsce nie było jeszcze oficjalnego przedstawicielstwa Toyoty, lecz dzięki centrali handlu zagranicznego Pol-Mot na rynku była dostępna Toyota Corolla 1.8 DX. Wśród polskich nabywców napędzany dieslem 1C o mocy 64 KM pojazd cieszył się dobrą opinią auta niezawodnego i oszczędnego. Jeszcze w listopadzie centrala Toyota Motors Corporation otrzymała za pośrednictwem przedstawicieli Pol-Motu ofertę sponsorską konkursu Miss Polonia 87. Strona japońska wyraziła zainteresowanie imprezą. Na początku roku dostarczono organizatorom konkursu materiały promocyjne Toyoty. 22 marca 1987 r. podczas półfinału konkursu nad sceną domu kultury w Lubinie zawieszono banner z napisem Toyota. Zdecydowano, że jako główną nagrodę miss otrzyma bogato wyposażony egzemplarz Corolli DX 1800 Diesel.

W lipcu 1987 r. cena takiego auta wynosiła 7 800 dolarów, czyli około 29 tys. 600 złotych. Dziś ta kwota nie robi wrażenia, zresztą nawet bazowa wersja Toyoty Aygo jest droższa, a przeciętny Polak, zarabia znacznie więcej niż u schyłku PRL. Wówczas była to równowartość 40-metrowego mieszkania w Warszawie. Toyota z trwałym i niewymagającym kartek na paliwo silnikiem była drogocenną i praktyczną nagrodą dla najpiękniejszej z Polki.

Finał konkursu odbył się 31 lipca 1987 roku w Sopocie. Wśród zaproszonych VIP-ów na widowni Operze Leśnej siedziała Giselle Jeanne-Marie Laronde z Trynidadu i Tobago, Miss World 86.

Tytuł Miss Polonia 87 zdobyła pochodząca z Kołobrzegu Monika Nowosadko, 23-letnia nauczycielka w sanatorium dziecięcym. Odbiór kluczyków do Corolli nastąpił 3 sierpnia 1987 r. w Radości. Była to oficjalna inauguracja pierwszego w Polsce salonu Toyoty i pierwszego salonu samochodowego w PRL.




Monika Nowosadko, Miss Polonia 1987

Po latach Monika Nowosadko wspominała: „Szczególnie mile wspominam powrót do Kołobrzegu moją nagrodą – Toyotą Corolla 1800 diesel, gdzie zgromadzeni ludzie przed moim domem rodzinnym urządzili mi serdeczną owację. Czekali na mnie do późnego wieczora z gratulacjami”. Obowiązki, jakie spoczywały na miss wymagały wielu wyjazdów. Często trofeum w postaci Toyoty było użytkowane przez najbliższych, zwykle przez ojca rodziny. Miss Polonia 87 nie posiadała jeszcze prawa jazdy.

Na łamach Gazety Pomorskiej (24-27 grudnia 1987) w wywiadzie z Moniką Nowosadko czytamy:

„Czy firma „Toyota” dotrzymała przeglądów okresowych pani samochodu otrzymanego za tytuł „Miss Polonia”? Dotrzymuje, samochód zresztą spisuje się świetnie, wiem o tym z relacji rodziców. Ja auta nie prowadzę.”

Wspomniane w wywiadzie przeglądy wykonywano w autoryzowanym warsztacie Toyoty Jana Kozłowskiego w Nowogardzie.

W tekstach prasowych i materiałach konkursu Miss Polonia 88 podkreślano, że nagrodą jest „New Toyota Corolla”. Było to uzasadnione, bo od września 1987 r. salony Toyoty oferowały nową, szóstą generację kompaktu oznaczoną kodem E90.

25 maja 1988 r. szesnaście finalistek konkursu brało udział w sesji fotograficznej promującej salon Toyoty w Radości. Tuż przed sesją na ekspozycji ustawiono tam nowość sezonu - Camry Station Wagon 2.0 XL Turbodiesel.

Finalistki konkursu Miss Polonia 88 w Radości

„W lipcu 1988 r. reporter „Głosu Wybrzeża” (nr 171/ 88) pisał:
Jurorzy musieli wybrać z najładniejszych - najładniejszą. Joanna Gapińska, studentka AWF ze Szczecina (20 lat, 169 cm wzrostu, wymiary: 88/61/91) od pierwszej chwili była faworytką wszystkich jedenastu arbitrów tego konkursu”.



Joanna Gapińska, Miss Polonia 1988

Poza Corollą piękna szczecinianka otrzymała etolę z szynszyli, 14-dniową wycieczkę na Węgry, całoroczny serwis kosmetyczny znanej francuskiej firmy oraz całoroczną kolekcję ubrań krajowych domów mody. Joanna Gapińska jeździła Corollą przez 1,5 roku. Później wyjechała z grupą artystów estradowych do USA. Pozostała tam i przez lata pracowała jako modelka w agencji Elite. Joanna Gapińska z mężem mieszka koło Chicago.

16 lipca 1989 r. w Operze Leśnej w Sopocie jury przyznało tytuł Miss Polonia Anecie Kręglickiej. Kilka dni później, przy błysku fleszów w salonie w Radości odbierała ufundowaną przez Pol-Mot nagrodę główną – Toyotę Carinę II.


Aneta Kręglicka, Miss Polonia 1989

W wywiadzie dla „Sztandaru Młodych” Kręglicka zapytana o szanse na zwycięstwo w konkursie Miss International w Japonii odpowiedziała:

„Nie wiem. Chciałabym zdobyć jakąś nagrodę, ale w konkursie startuje 60 dziewcząt, wszystko zależeć będzie od szczęścia. Życzymy Ci zatem dużo szczęścia i „połamania” obcasów”.

W Tokio zdobyła tytuł I-vice Miss Intercontinental.

22 listopada 1989 roku w Hongkongu Aneta Kręglicka została Miss Universum.

W 1990 r. rywalizująca z biurem Miss Polonia, firma Missland Sp. z o.o. zorganizowała I edycję konkursu Miss Polski. Nie była to jedyna nowość, bo 6 lipca 1990 r. nad sceną Opery Leśnej w Sopocie po raz pierwszy pojawiło się wprowadzone jesienią 1989 roku i używane do dziś logo koncernu Toyota. Bursztynową koronę i tytuł Miss Polski zwyciężyła 23-letnia studentka medycyny z Łodzi, Ewa Szymczak. W salonie Toyota Radość, Adam Kołodziejczyk przekazał pannie Ewie kluczyki do białej Corolli 1.3 XL z 3-drzwiowym nadwoziem hatchback.

Ewa Szymczak, Miss Polski 1990

W grudniu 1990 r. zarejestrowano firmę Toyota Motor Poland. W oficjalnym przedstawicielstwie koncernu podjęto decyzję, by kontynuować współpracę z konkursem Miss Polski. 19 lipca 1991 roku galę finałową w Sopocie prowadzili Zygmunt Chajzer i Aneta Kręglicka. Z 27 finalistek konkursu Miss Polski wybrano laureatkę, studentkę I roku Politechniki Wrocławskiej, Agnieszkę Kotlarską. Nagrodzono ją nową Corollą i ciągnikiem Ursus 4514. Wkrótce po przekazaniu nagrody pewien rolnik odkupił ciągnik wraz z pamiątkowym zdjęciem za 100 milionów złotych. Toyota pozostała własnością miss. Kilka miesięcy później w Nowym Jorku Agnieszka Kotlarska podpisała kontrakt z czołową agencją modelek.

Dzięki udziałowi w konkursach Miss Polonia i Miss Polski Toyota stała się marką rozpoznawalną nawet przez osoby, które nie interesowały się motoryzacją. Był to istotny etap budowania świadomości marki w polskim społeczeństwie. Pod koniec lat 80. finałowe gale cieszyły się znacznie większym, niż dziś zainteresowaniem. Przed ekranami telewizorów siedziały miliony widzów, które często po raz pierwszy miały możliwość zetknąć się z marką Toyota, której nazwa była eksponowana na planszach ustawionych za sceną czy też na szarfie, którą dekorowano najpiękniejszą Polkę. W schyłkowym okresie PRL zakup nowej Corolli czy Cariny II był nobilitacją dla właściciela, a pozytywne skojarzenie marki z najpiękniejszymi Polkami stanowiło „wartość dodaną”.