Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
w Wałbrzychu


Jest rok 1989, na fali zmian gospodarczych, rodzi się w koncernie Toyota idea by rozpocząć produkcję samochodów i podzespołów w Europie. Już trzy lata później z angielskiej fabryki w Burnaston, wyjeżdża pierwszy samochód: Carina E.

W 1994 r. uruchomiono także fabrykę Toyoty w Turcji. Popyt na samochody Toyoty nadal rósł. Już pod koniec lat 90. koncern poszukiwał nowych lokalizacji na terenie Europy. W 2001 roku powstała francuska fabryka produkująca niezwykle popularny model Yaris. Większa produkcja samochodów oznaczała konieczność powstania fabryki produkującej skrzynie biegów. I tak na międzynarodową arenę wkracza Polska. We wrześniu 1999 r. premier RP, Jerzy Buzek i prezes Toyota Motor Corporation, Fujio Cho ogłosili decyzję, że nowa inwestycja powstanie w okolicy Wałbrzycha.

Gdy w listopadzie 1999 r. minister gospodarki Janusz Steinhoff i wiceprezes TMC, Kosuke Yamamoto uroczyście wmurowali kamień węgielny pod budowę nowej fabryki na działce o powierzchni 520 tys. m², wokół był tylko ugór - ciągnący się połać ziemi.

Lotnicze zdjęcie terenu przyszłej fabryki, (1999)

Dziś to tętniące życiem miejsce, w którym pracuje 1700 osób. Same obiekty wytwórni zajmują powierzchnię ok. 100 tys. m². Znajdują się tu m.in. dwie hale obróbki i montażu skrzyń biegów, dodatkowo jedna obróbki i montażu silników, ponadto kuźnia, odlewnia i szereg innych budynków.

Lotnicze zdjęcie terenu przyszłej fabryki, (1999)

Pierwszy i kolejne egzemplarze manualnej skrzyni biegów opuściły linię w Wałbrzychu we wrześniu 2001 r. Były to przedseryjne egzemplarze. Dopiero po testach z udziałem grupy japońskich inżynierów, które wypadły pomyślnie, 10 kwietnia 2002 roku uruchomiono seryjną produkcję.

Uroczystość otwarcia Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) przy ul. Uczniowskiej 26 w Wałbrzychu, odbyła się 7 czerwca 2002 r. Brali w niej udział przedstawiciele Toyota Motor Poland oraz władze miasta. Jeszcze w tym samym roku podjęto decyzję o rozbudowie wałbrzyskiej inwestycji o hale montażu benzynowych silników 1.0 VVT-i dla spółki TPCA w czeskim Kolinie. W Wałbrzychu produkcja jednostek napędowych dla modeli Toyota Aygo, ale także dla Citroën C1 oraz Peugeot 107 rozpoczęła się w styczniu 2005 r. Kolejnym odbiorcą silników z Wałbrzycha jest francuska fabryka produkująca Toyotę Yaris - TMMF w Valenciennes.

Toyota Yaris ze skrzynią z TMMP

Zakład w Wałbrzychu produkuje manualne skrzynie biegów dla modeli Yaris, Corolla, Verso, Avensis. Przekładnie są dostarczane do zakładów Toyoty we Francji, RPA, Turcji i Wielkiej Brytanii.

Od września 2008 r. w TMMP w Wałbrzychu, produkowane są sześciobiegowe przekładnie manualne dla modeli Yaris, Auris, Corolla i Corolla Verso.

Skrzynie biegów oczekują na transport

Innym ważnym produktem TMMP są półautomatyczne skrzynie biegów M-MT (Multi Mode Transmission) dla modeli Toyota Aygo, czy Citroën C1 oraz Peugeot 107. Przekładnia M-MT posiada dwa tryby pracy, które można przełączyć w czasie jazdy w tryb automatyczny i sekwencyjny.

Silnik Aygo 1.0 VVT-i pochodzi z Wałbrzycha

Zdolność produkcyjna wałbrzyskiej fabryki TMMP wynosi 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów w ciągu roku. Zakład jest największym dostawcą podzespołów w koncernie Toyota, poza Japonią.

Przez ostatnie 10 lat udowodniliśmy, że nasza fabryka stanowi kluczową bazę produkcyjną Toyoty w Europie, dostarczając główne podzespoły do większości modeli samochodów wytwarzanych na starym kontynencie. Jakość naszych produktów jest doceniana przez centralę koncernu w Japonii. W ostatnich dziesięciu latach wdrożyliśmy także z powodzeniem program społecznej odpowiedzialności firmy. Dzięki zaangażowaniu naszych pracowników jesteśmy uznawani jako wyróżniający się „obywatel lokalnej społeczności” – powiedział Carl Klemm, prezes TMMP.

Prezes zarządu TMMP, dr Carl Klemm

Jako ciekawostkę warto dodać fakt, że wałbrzyska fabryka stosuje unikalny system produkcyjny Toyoty, który gwarantuje wysoką wydajność i niskie koszty produkcji. To tzw. Toyota Production System, na którym wzoruje się wiele firm na świecie. Pozwolił on m.in. na wyjście z finansowych tarapatów producentom Porsche.

W hali produkcyjnej

Kolejnym priorytetem zarządzania firmą, jest dbałość o ochronę środowiska. Stąd od 2003 r. fabryka posiada certyfikat polityki środowiskowej zakładu i wdrożyła system zarządzania środowiskowego wg normy ISO 14001.

Toyota zainwestowała w Wałbrzychu ponad 2 miliardy złotych. TMMP zatrudnia 1700 osób i należy do grona największych pracodawców w regionie. Od kwietnia 2002 roku TMMP wyprodukowała ponad 4 miliony skrzyń biegów oraz 2 miliony silników.