25 LAT
TOYOTA MOTOR POLAND
Toyota Motor Poland obchodzi ćwierćwiecze działalności w Polsce. Dziś to jeden z liderów rynku, a przecież początki marki w kraju nad Wisłą były bardzo skromne. Jednak firma oferująca nieznane samochody z dalekiego kraju ostatecznie odniosła prawdziwy sukces.
Dwadzieścia pięć lat temu grupa kilkunastu ambitnych, młodych ludzi odważnie wkroczyła w nieznany świat kultury firm globalnych. Był rok 1991 i każdy element organizacji Toyoty w Polsce musieliśmy budować od zera. W tej trudnej sytuacji mogliśmy liczyć na kilkunastu właścicieli serwisów z autoryzacją na obsługę samochodów Toyoty, nadaną jeszcze w poprzednim systemie przez Pol-Mot. Wszyscy zdecydowali się wystąpić ze starych struktur i dołączyć do nas, dając podstawę przyszłej sieci dealerskiej. Większość z nich jest z nami do dziś.
Obecnie nasza sieć w Polsce liczy 72 placówki Toyoty i Lexusa, w których pracuje około 6 tys. osób. To prawdziwa armia ludzi, którym trzeba zapewnić dostęp do najnowszej wiedzy, oferty produktów, zaplecza serwisowego oraz całej logistyki dostaw. Do tego dochodzą narzędzia finansowania, oferty ubezpieczeń, ochrona prawna oraz wszelkie inne działania związane z bieżącą obsługą obecności Toyoty w naszym kraju. O to dba już nasza ponad 100-osobowa drużyna w centrali Toyota Motor Poland przy ul. Konstruktorskiej w Warszawie. Moim zdaniem to najlepsza grupa managerów i specjalistów, jaką mogliśmy przez te ćwierć wieku stworzyć.
Od lat Toyota utrzymuje się w trójce najlepiej sprzedających się marek motoryzacyjnych na polskim rynku, posiadając 10-procentowy udział w rynku (jeden z najwyższych w Europie). Mamy jedną z największych grup lojalnych użytkowników, którzy są z nami od wielu lat. Jednocześnie Toyota cieszy się wśród Polaków zasłużoną renomą producenta niezawodnych aut o najwyższej jakości. Dodatkowo japoński koncern zainwestował w zakłady produkcyjne w Polsce ponad 3 mld złotych.
Te wyniki nie wzięły się z powietrza. To efekt naszej wspólnej ciężkiej pracy. Tworzymy zgrany zespół, rozumiemy, że w obecnych trudnych realiach konkurencyjnego rynku nie stać nas na kompromisy. Musimy działać maksymalnie dobrze i elastycznie. To jest nasza recepta na sukces.
Dzięki hybrydom, samochodom wodorowym, systemom bezpieczeństwa oferowanym obecnie w każdym aucie Toyoty, możemy dziś z dumą mówić o nas jako o liderze innowacji. Jednak bez wytężonej pracy ludzi w stacjach dealerskich nigdy byśmy nie osiągnęli obecnego sukcesu. Ta historia jest poświęcona właśnie tym ludziom, z którymi przez ćwierć wieku budowaliśmy obecną pozycję Toyoty w Polsce. Bo to oni ożywiają zaklętą w karoseriach technikę.
Jacek Pawlak
Prezes Toyota Motor Poland